Skip to content

Τα παγκόσμια διλήμματα στην ηθική των αυτόνομων αυτοκινήτων

Posted in stories

Τα αυτοκίνητα του μέλλοντος δε θα έχουν οδηγό. Θα χρησιμοποιούν κάμερες, αισθητήρες, GPS και ότι άλλο χρειαστεί προκειμένου να εξαλείψουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο ατυχημάτων: τον άνθρωπο οδηγό.

Η κούραση, η μέθη, η επίδειξη, η απροσεξία, το γήρας και όλες οι υπόλοιπες αδυναμίες μας, θα κρύβονται πίσω από τον αυτόματο οδηγό που θα αναλάβει την μετακίνηση μας στο μέλλον.

Μόλις η τεχνολογία είναι έτοιμη να βγει σε μαζική παραγωγή τα ποσοστά των ατυχημάτων θα πέσουν δραματικά, αν βέβαια ο κόσμος είναι έτοιμος να αφήσει από τα χέρια του το τιμόνι. Τι γίνεται όμως σε περίπτωση ατυχήματος; Ποιος θα πάρει την ευθύνη;

Ήδη ένα αυτόνομο Uber έχει σκοτώσει μια γυναίκα που κινούνταν εκτός διάβασης. Ακόμα και αν όλοι συμμορφωνόμασταν σε κάποιους παγκόσμιους κανόνες, στην μικρή πιθανότητα του απρόβλεπτου, το αυτοκίνητο θα έπρεπε να διαλέξει ανάμεσα στην ασφάλεια των επιβατών του και στο κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος.

Η «Μηχανή Ηθικής», είναι ένα παγκόσμιο project το οποίο στόχο έχει να θέσει στη διάθεση των κατασκευαστών AI αυτοκινήτων δεδομένα, για το τι θεωρεί η πλειοψηφία του κόσμου ηθικό σε περίπτωση αναπόφευκτου ατυχήματος. Άνθρωποι από όλες τις μεριές του πλανήτη καλούνται να απαντήσουν σε κυνικά διλήμματα.

Είναι η ζωή ενός νέου σημαντικότερη από την ζωή ενός γέρου; Αν ναι, το ίδιο ισχύει αν περνάει τον δρόμο εκτός διάβασης κοιτώντας το κινητό του; Αν είναι άρρωστος; Είναι η ζωή του κατοικίδιου που περάσατε μαζί του 20 χρόνια σημαντικότερη από έναν άγνωστο; Αν βρισκόσασταν σε θέση να στείλετε ένα τρένο που έχει εκτροχιαστεί σε 2 μόνο κατευθύνσεις θα επιλέγατε να στείλετε το τρένο στη μεριά που ήταν ένας εργάτης ή στη μεριά που ήταν 5 πολίτες; Πολλοί θα επέλεγαν να μείνουν αμέτοχοι και να μη πάρουν στα χέρια τους την μοίρα κανενός και άλλοι θα επέλεγαν το λιγότερο κακό, αυτό δεν είναι εφικτό όμως στα αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα. Θέλοντας και μη, θα τύχει σίγουρα μια περίπτωση που το αυτοκίνητο θα διαλέξει να σώσει την ζωή κάποιου και να προκαλέσει ζημιά σε κάποιον άλλο. Ποιος θα του έχει δώσει οδηγίες τι θα κάνει και ποιος θα αναλάβει την ευθύνη μετά;

Το λιγότερο κακό διαφέρει ανά τον πλανήτη, ο δυτικός κόσμος (Βόρεια Αμερική, Ευρώπη) θεωρεί τις ζωές των νέων και των επιβατών σημαντικότερες, σε αντίθεση με την Ιαπωνία που υπάρχει έντονη προτίμηση σε ηλικιωμένους και πεζούς. Θα πρέπει να ισχύουν διαφορετικοί κανόνες ανά περιοχή και κουλτούρα; Όσο άβολες και να είναι αυτές οι ερωτήσεις θα πρέπει να απαντηθούν από όλο τον πλανήτη, ώστε να μη παίζει μια εταιρία τον Θεό διαλέγοντας ποιος αξίζει να σωθεί αλλά και η τεχνολογία αυτή να βγει στους δρόμους όταν το ποσοστό ατυχημάτων θα είναι τόσο μηδαμινό που οι άτυχοι αυτών των συγκρίσεων δε θα νιώθουν ότι οι ζωές τους δεν αξίζουν και βρίσκονται σε διαρκές κίνδυνο.

Advertisment ad adsense adlogger