fbpx

Χρησιμοποιώντας τεχνολογία ανίχνευσης προσώπων η Κίνα στέλνει πρόστιμα με SMS σε όσους πεζούς δεν χρησιμοποιούν τις διαβάσεις

Η βιομετρική τεχνολογία χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια από τις κινεζικές αρχές για τον εντοπισμό των παραβατών.

Από το 2015 όταν και το Υπουργείο Δημόσιας Ασφάλειας ξεκίνησε το σχέδιο της όσο δυνατόν μεγαλύτερης παρακολούθησης των πολιτών της χώρας, η Κίνα βρίσκεται στην κορυφή του κόσμου σε αυτό τον τομέα.

Χάρη στην Μηχανική Μάθηση (deep learning), δηλαδή την εφαρμογή τεχνικών τεχνητής νοημοσύνης, το λογισμικό μπορεί να μιμηθεί την διαδικασία που οι νευρώνες του εγκεφάλου επεξεργάζονται τις πληροφορίες. Χρησιμοποιώντας αυτόματους αλγόριθμους που μπορούν να επιλέξουν και να χειριστούν μοτίβα μόνοι τους, ο εντοπισμός των προσώπων ανεξάρτητα από την αλλοίωση χαρακτηριστικών όπως το χαμόγελο, η φορά του προσώπου ή η πάροδος του χρόνου, είναι πολύ πιο εύκολος από το παρελθόν και γίνεται ολοένα ευκολότερος όσο η τεχνολογία σε αυτόν το τομέα εξελίσσεται.

Καινούρια προσθήκη στον τομέα της αστυνόμευσης είναι οι συσκευές αναγνώρισης προσώπου που έχουν τοποθετηθεί στο οικονομικό κέντρο της νότιας Κίνας, την πόλη Σεντζέν και αποσκοπούν στην αποτροπή των πεζών από το να περνούν τους δρόμους από μη ενδεδειγμένα σημεία. Αυτές οι συσκευές βγάζουν φωτογραφίες των παραβατών και τις προβάλλουν σε μεγάλες οθόνες πάνω από τη διασταύρωση, μαζί με το όνομά τους και μέρος του αριθμού ταυτότητας τους. Η Intellifusion, η κινεζική εταιρία τεχνητής νοημοσύνης πίσω από αυτές τις συσκευές, συνεργαζόμενη με φορείς κινητής τηλεφωνίας αλλά και πλατφόρμες κοινωνικών μέσων όπως η WeChat στέλνει γραπτά μηνύματα με μια προειδοποίηση και ενημέρωση για το ποιο είναι το πρόστιμο της παράβασης, ενώ υπάρχει και ένας κυβερνητικός ιστότοπος με φωτογραφίες παραβατών.

Οι Κινέζοι αξιωματούχοι ισχυρίζονται ότι αυτά τα μέτρα έχουν μειώσει τον αριθμό των πεζών που δε χρησιμοποιούν τις διαβάσεις στην πόλη.

Τεχνολογία αναγνώρισης προσώπων χρησιμοποιείται βέβαια και απευθείας από τους αστυνομικούς. Κινητές μονάδες αναγνώρισης προσώπου τοποθετημένες σε γυαλιά βοηθούν στον εντοπισμό φυγόδικων και εγκληματιών μέσα στο πλήθος.

Η Κίνα έχει πρόσβαση σε τεράστιες ποσότητες δεδομένων που μεταφορτώνονται από περισσότερους από 700 εκατομμύρια χρήστες του διαδικτύου αλλά και στην κεντρική βάση δεδομένων εικόνων των πολιτών, καθώς όλοι οι πολίτες από την ηλικία των 16 ετών πρέπει να αποκτούν ταυτότητα με φωτογραφία.

Η διείσδυση της τεχνολογίας στην αστυνόμευση είναι κομμάτι του τεράστιου κοινωνικού πειράματος που λαμβάνει χώρα στην Κίνα και θα κορυφωθεί το 2020 όταν και το πρόγραμμα αξιολόγησης πολιτών(!) γίνει υποχρεωτικό. Τότε η συμπεριφορά κάθε πολίτη και νομικού προσώπου στην Κίνα θα αξιολογείται και θα ταξινομείται, είτε το θέλει είτε όχι.

Από το 2014 λειτουργεί σε πιλοτική βάση το Σύστημα Αξιολόγησης Πολιτών (Social Credit System) που σκοπό έχει να αξιολογήσει την αξιοπιστία των 1.3 δισεκατομμυρίων πολιτών της χώρας και σύμφωνα με την κινεζική κυβέρνηση να δημιουργήσει έναν επιθυμητό τρόπο μέτρησης και ενίσχυσης της εμπιστοσύνης σε εθνικό επίπεδο και την οικοδόμηση μιας σχέσης ειλικρίνειας.

Η κυβέρνηση χορήγησε άδεια σε 8 ιδιωτικές εταιρείες να δημιουργήσουν συστήματα και αλγόριθμους για την βαθμολόγηση των πολιτών, ώστε να είναι όλα έτοιμα για το 2020. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι τεχνολογικοί γίγαντες ήταν από τους πρώτους ενδιαφερόμενους. Η China Rapid Finance, συνεργάτης της εταιρίας που δημιούργησε τα τεράστια κοινωνικά δίκτυα Tencent και WeChat, με περισσότερους από 850 εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, ήταν η πρώτη. Μαζί με την Sesame Credit, θυγατρική μιας από τις 10 μεγαλύτερες εταιρίες στον κόσμο, την Alibaba, είναι οι 2 εταιρίες που έχουν τα πιο γνωστά project πάνω στην ανθρώπινη αξιολόγηση.

Πως μπορείς όμως να αξιολογήσεις συνολικά και αυτοματοποιημένα έναν άνθρωπο;

Η Sesame Credit δεν αποκαλύπτει τον τρόπο και την ποσόστωση που χρησιμοποιεί για τον υπολογισμό της βαθμολογίας (κυμαίνεται μεταξύ 350 και 950 μονάδων), ωστόσο αποκαλύπτει τους πέντε παράγοντες που λαμβάνει υπόψη. Ο πρώτος είναι το πιστωτικό ιστορικό. Για παράδειγμα αν είναι συνεπής κάποιος στην πληρωμή των μηνιαίων λογαριασμών του σπιτιού του. Δεύτερος είναι η ικανότητα του χρήστη να εκπληρώνει τις συμφωνηθέντες του υποχρεώσεις, όπως η τήρηση των όρων ενός συμβολαίου. Ο τρίτος παράγοντας είναι η επαλήθευση προσωπικών πληροφοριών όπως ο αριθμός τηλεφώνου και η διεύθυνση. Ακολουθεί η συμπεριφορά και οι προτιμήσεις. Η Alibaba παραδέχεται ότι κρίνει τους ανθρώπους από τα είδη των προϊόντων που αγοράζουν. Η πέμπτη κατηγορία είναι οι διαπροσωπικές σχέσεις. Ήδη οι χρήστες προτρέπονται για να βελτιώσουν την κατάταξή τους, να αποφεύγουν τις σχέσεις με άτομα που έχουν χαμηλά σκορ.

“Κάποιος που παίζει βιντεοπαιχνίδια δέκα ώρες την ημέρα, θα θεωρείται αδρανής. Κάποιος που αγοράζει συχνά πάνες είναι πιθανότατα γονέας, και κατά συνέπεια θα θεωρείται πιο υπεύθυνος άνθρωπος”. -Li Yingyun, Διευθυντής Τεχνολογίας της Sesame

Η Alibaba προς το παρόν διαβεβαιώνει ότι οτιδήποτε αρνητικό δημοσιεύεται στα κοινωνικά μέσα ενημέρωσης δεν επηρεάζει τις βαθμολογίες, ωστόσο μέχρι -και αν- να αποκαλυφθούν εντελώς οι αλγόριθμοι στην επίσημη εκκίνηση του προγράμματος το 2020 δε μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το τρόπο υπολογισμού, την ασφάλεια των δεδομένων, το αδιάβλητο του συστήματος και πάνω απ’ όλα την χρησιμότητα και τον πραγματικό σκοπό της μαζικής αξιολόγησης ανθρώπων. Πάντως από τα πρώτα του κιόλας βήματα, το πρόγραμμα αξιολόγησης δείχνει ότι όχι μόνο παρατηρεί και ερευνά τη συμπεριφορά, αλλά τη διαμορφώνει.

Advertisment ad adsense adlogger

Μοιραστείτε το